Az imposztor-jelenség

Anno az egyetemen egy csoporttársam tartott egy előadást egy nagy előadóban, sok ember előtt. Mivel korábban mellém tette le a holmiját, dolga végeztével odajött érte. Azt kérdezte: „Nagyon rossz volt?” Próbáltam válaszolni, hogy nem, sőt, szerintem éppen, hogy nagyon jó, de addigra már mások is odajöttek gratulálni. Ő pedig azzal fogadta az elismeréseket, hogy elkezdte sorolni, hogy miket hagyott ki, hol volt a ppt-ben hiba, mit magyarázott rosszul.

Ez az elégedetlenség érzés bárkiben megjelenhet jogosan is akkor, amikor például nem fordítunk elég időt és energiát egy feladat elvégzésére. Viszont amikor felkészültünk, amikor beletettük a kellő időt és energiát a feladat elvégzésébe, mégis úgy érezzük teljesen elégedetlenek vagyunk, eluralkodik rajtunk az inkompetencia-érzés, elkezdünk félni attól, hogy mindez hamarosan mindenki számára kiderül, akkor gyaníthatjuk, hogy imposztor szindrómával van dolgunk.

 

De mi is ez az imposztor-szindróma?

Habár sem a BNO-11-ben, sem a DSM-5-ben nem szerepel, mégis sokakat érintő pszichés problémáról van szó. A jelenséget először 1978-ban írta le két pszichológus, Paulina Clance és Suzanne Imes. Az imposztor-szó jelentése csaló, szélhámos. Az ezzel élő személy meggyőződése az, hogy nem olyan kompetens, mint amilyennek mások gondolják, kételkedik abban, hogy meg tud felelni az elvárásoknak, fél attól, hogy kiderül az alkalmatlansága. A kutatók a jelenséget először magasan képzett nők esetében írták le, de mára világossá vált, hogy bárki érintett lehet. Az imposztor-szindrómával élők esetében közös jellemzők a perfekcionizmus, a félelem az értékeléstől, a hibázástól, mások túl-, ellenben saját maga alábecsülése, a szégyen a saját sikerek miatt, valamint az állandósult szorongás.

Az imposztor szindróma 5 típusa

    1. A perfekcionista – Mindennek tökéletesnek kell lennie, soha nem elégedett, arra fókuszál, hogy mit csinálhatna / csinálhatott volna jobban, vagy másképp..
    2. Természetes zseniA teljesítményt, a tudás megszerzését annak gyorsaságában méri. A sikernek gyorsan és könnyen kell jönnie, az erőfeszítést negatívan ítéli meg.
    3. Superman / Superwoman – A hozzáértést a multitaskingban látja, ahol minden területen ugyanolyan kiválónak kell lennie. Ha egy területen is gyengébben teljesít, azt totális kudarcnak értékeli.
    4. Szakértő – A kompetenciát a tudásban / szakértelemben méri. Attól fél, hogy alkalmatlannak fogják találni, mert nem tud eleget.
    5. Magányos – Csak az önálló sikereket ismeri el. A segítségkérést kudarcnak éli meg.

Általában az egyes alcsoportok nem tisztán vannak jelen, hanem egyénileg különböző módon keverednek az érintett személyekben.

imposztor szindróma

Milyen hatással van az imposztor a környezetében élőkre?

Vajon hogyan érezték magukat a fenti példában a gratuláló csoporttársak az elismerésük ilyen visszautasítása mellett? Felteszem, hogy hozzám hasonlóan elbizonytalanodtak, elkezdték megkérdőjelezni az ítélőképességüket, még azt is megkockáztatom, hogy hülyének érezték magukat, amiért ilyen „ordító hibákat” nem vettek észre. Nem tudtak mit mondani, csendben elpárologtak, a helyükön maradt a feszültség a levegőben, ami nem oszlatta el, sőt, még talán meg is erősítette csoporttársam inkompetencia-érzését.

Az említett előadást követően az egyik szemináriumon az oktatónk adott egy jó tanácsot a fenti problémák kiküszöbölésére: amit nem tudunk, vagy mi sem értünk igazán, azt hagyjuk ki, ezt senki nem fogja észrevenni, azonban a hiányos, bizonytalan tudás azonnal feltűnik, és mivel mások sem fogják érteni, kérdezni is fognak, amire nem fogunk tudni válaszolni. Hogyan áll ez kapcsolatban az imposztor-szindrómával? Úgy, hogy amiben nem vagyunk biztosak, attól szorongunk, ami a viselkedésünkön is megmutatkozik kapkodásban, bizonytalanságban, esetleg remegő beszédben, tétova mozdulatokban, görnyedt tartásban, a szemkontaktus kerülésében, ami által még inkompetensebbnek érezzük magunkat, ami fokozza a szorongást, ami felerősíti a felsorolt tüneteket, és már el is indult az ördögi kör.

Mitől alakulhat ki az imposztor-jelenség?

A legtöbb kutatás a személyiségen belül keresi az okokat, a negatív, vagy kritikus önértékelés összefügg a kötődési stílussal, a perfekcionista tendenciával. A témát kutatók úgy gondolják, hogy a jelenség kialakulása negatív gyermekkori tapasztalatokra vezethető vissza: az érintettek azt tanulták meg gyerekkorban, hogy csak akkor szeretik őket, ha hozzák az elvárt teljesítményt. Ennek megfelelően nagyon kicsi az önbizalmuk. Emellett csak úgy, mint sok mentális nehézségben, zavarban a fő probléma abból származik, ahogy a külvilágból érkező információkat feldolgozzuk, szűrjük és értékeljük, gyakran egy előzetes elképzelés, esetleg hiedelem mentén.

Környezetünknek befolyása az énképünkre

Kevesebb kutatás irányult a szociális, vagy kontextuális hatások befolyására, pedig – mivel nem izoláltan létezünk – a környezetünknek is van komoly hatása az énképünkre 3 fontos területen:

  1. Társadalmi státuszAz alacsonyabb társadalmi pozíció erősítheti az imposztor-érzést. Nőket, valamint kisebbségi csoportok tagjait gyakran berögzült sztereotípiák alapján értékelnek, általában valamely képesség hiányával, ami növelheti az inkompetencia érzését.
  2. Munkahelyi státusz – Egyes csoportok alul-, vagy felülreprezentáltsága szakmákban, munkahelyi pozíciókban, vagy a hierarchia szintjein, valamint az alacsonyabb fizetési besorolás meghatározhatja, hogy mennyire érzi magát megbecsültnek, tehát kompetensnek.
  3. Interperszonális szint – Könnyen érezheti imposztornak magát, akit valamilyen csoporthoz való tartozása miatt (sztereotípiák, vagy előítéletek mentén) inkompetensként, értéktelenként, nem odavalóként kezelnek a környezetében levők.

A Covid alatti bezártság, a home officeban a visszajelzés hiánya is könnyen előidézhette a saját teljesítményben való bizonytalanságot, ami elsősorban a Z-generációt, az éppen akkor munkakezdőket érintette. A távoli munkavégzés miatt ők nem tapasztalhatták meg a munkahelyen a személyes interakciókat, a tapasztaltabbaktól való tanácskérés lehetőségét, ezért a munkahelyen gyakran kívülállónak érzik magukat, túlterhelődnek, nehezebben találják a munka-magánélet egyensúlyát.

Az imposztor szindróma jelenléte a legrosszabb esetben akár áldozathibáztatáshoz vezethet, a külvilág elkezdi elhinni, hogy a probléma a személlyel van, az imposztorságát csak magának köszönheti. 

Mit tehetünk, ha felismertük magunkon a jeleket?

  1. Ismerjük fel az érzéseinket, és hogy értsük meg, hogy miért érezzük őket. Beszéljünk erről valakivel, akiben megbízunk. Az érzések felismerése nem mindig egyszerű, ebben segítségünkre lehet például egy érzéskatalógus.
  2. Tanuljuk meg megkülönböztetni a tényeket az érzésektől és a feltételezésektől.
  3. Figyeljünk a sikereinkre, és arra, hogy mennyi munkát fektettünk az elérésébe. Bízzunk mások ítéletében, hogy a valódi teljesítményünket értékelik pozitívan. A sikerekről naplót is vezethetünk, akár minden nap végén felírhatjuk az aznapi pozitív eseményeket, élményeket.
  4. Tekintsük a hibázást a fejlődés szerves részének, amiből tanulhatunk.
  5. Kerüljük az összehasonlítást másokkal. Mindenki másképp dolgozik, nincs egyetlen ideális módszer egy feladat elvégzésére. Érdemes kitapasztalni, hogy nekünk melyik a legtesthezállóbb.
  6. Munkahelyen, ha kezdők vagyunk, keressünk egy mentort, ha már tapasztaltabbak vagyunk, akkor váljunk önmagunk mentorává.
  7. Növeljük az önbizalmunkat, vagy kérjünk segítséget pszichológustól.

Emlékeztek a cikk elején említett csoporttársamra? Mivel a barátnőm is volt, ezért adtam neki egy tanácsot: ha legközelebb gratulálnak neki, egyszerűen csak köszönje meg, bízzon a többiek ítéletében, véleményében. Nem volt könnyű megfogadnia ezt a tanácsot, hiszen nehéz legyőzni, hogy hangot adjunk saját inkompetencia-érzésünknek, és elfogadjuk az elismerést, amikor úgy érezzük, nem érdemeltük meg. Mégis pár hónappal később, néhány kisebb és nagyobb előadással a háta mögött sugárzó arccal mesélte, hogy a taktika bevált, már nem a hibákra fókuszál, és képes pozitívan megélni az elismeréseket, amiket kap.

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.
=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.
R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a "szerződést", ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

Hogyan védekezünk amikor túlcsordulna a pohár…

Vagyis mik azok az elhárító mechanizmusok? Tehát a cím sugallatával ellentétben nem egy féktelen bulizásról szóló „hogyan csináljuk” cikk következik és nem is egy ismeretterjesztő szösszenet az alkoholizmusról – bár igény talán volna mindkettőre. Ez a cikk a feszültségről, énképünkről, terhelhetőségünkről, az önismeretről és az elhárító mechanizmusok természetéről szól.

Tovább olvasom…

 

Miért érdemes egyéni terápiára járni?

A pszichoterápiában, ahogy a testi orvoslásban is megvannak a bizonyítottan hatékony, kísérletekkel és kutatásokkal igazolt eljárások, amelyekkel kezelni lehet a problémákat és segíteni a változást. Az eredményes terápiás folyamatoknak tudható be, hogy egyre többen veszik igénybe a pszichoterápia nyújtotta lehetőséget. Ennek kapcsán egyre elfogadottabb, hogy az egészséges életvitel része a mentális egészséggel való törődés.

Tovább olvasom…

 

Hogyan működik a terápia? – A pszichodinamikus pszichoterápia bemutatása

“Hogyan működik a terápia? Mi történik az ülések során? Milyen hatásmechanizmusokon keresztül képes változást előidézni a terápiás folyamat? A fent említett kérdések érthetően felmerülhetnek bárkiben, aki pszichológust tervez felkeresni. A megválaszolásuk előtthoz azonban érdemes néhány szempontot figyelembe venni. Minden, pszichológussal folytatott, szakszerű segítő beavatkozás egy kapcsolat. Ebből a szempontból pedig a segítséget kérő és a segítséget nyújtó személy illeszkedése elengedhetetlen a gyümölcsöző közös munkához. Az illeszkedés létrejötte pedig főként annak függvénye, hogy a kliens személyiségéhez és panaszához a megfelelő mélységű és irányultságú segítséget tudjon nyújtani a pszichológus.”

Tovább olvasom…

 

Mi a bizonyíték rá, hogy hatásos a pszichoterápia?

A pszichoterápiában ugyanúgy szükség van bizonyítékokra mint a szomatikus orvoslásban, ahol ma már magától értetődőnek vesszük, sőt megköveteljük, hogy egy-egy terápiás beavatkozás hatásosságát bizonyítékokkal támasszák alá. Randomizált, kontrollált vizsgálatok alapján ma már tudjuk, hogy vannak olyan jól körülírható állapotok (pl.: emlőrák esetében), amikor a kisebb beavatkozás is ugyanakkora arányú várt eredményt hoz, mint a nagyobb megterheléssel járó beavatkozás. Fontos, hogy fel tudjuk mérni, hogyan hat a kezelés. A kifejezetten káros hatásra jó példa a szívbetegeknek adott lidocain. Széleskörben használják, érzéstelenítőként, és nagyobb adagban segít megelőzni a szívritmuszavar kialakulását. Logikusnak tűnhetett a következtetés, hogy infarktuson átesetteknek érdemes lehet megelőző prevencióként, a ritmuszavart megelőzendő lidocaint adni, ahogy ezt tették korábban. Azonban randomizált kontrollált vizsgálatok igazolták, hogy ez a gondolat helytelen, kiderült a lidocaint kapók körében nagyobb a halálozás aránya.

Tovább olvasom…

 

Valódi önbizalom, vagy eltakart bizonytalanság?

Magabiztosságunk mértéke nagyban meghatározza hangulatunkat és cselekvőképességünket a mindennapokban. Az alacsony önbizalom érzésének számos oka lehet, így a lehetséges változás iránya és módja is sokféle. Írásunk célja az önbecsülés hátterének és fejlesztésének ismertetése. Ami biztos, hogy az önmagunkba vetett hit kapcsán először azt érdemes tisztázni, ki is az az ÉN, akiben bízom, vagy nem bízom eléggé?

Tovább olvasom…

 

Kognitív viselkedésterápia

A kognitív viselkedésterápia, KVT, vagy CBT (rövidítve CBT- az angol Cognitive Behavioral Therapy kifejezés alapján) egy strukturált, időhatáros, tudományos bizonyítékokon alapuló, cél- és problémaorientált pszichoterápiás módszer. A módszer elméleti alapjait Aaron Beck amerikai neurológus és pszichoterapeuta kezdte el kidolgozni az 1960-as években. Beck elmélete szerint az emberek magatartását és érzelmi reakcióit meghatározza az, ahogyan az adott egyén a világról, önmagáról és a jövőről gondolkozik, hogy milyen hiedelmekkel rendelkezik. Emiatt ugyanaz az esemény teljesen eltérő jelentéssel bírhat a különböző emberek számára, hisz mindenki sajátos gondolkodási világgal jellemezhető, az érzelmi vagy viselkedéses reakciókat pedig a jelentés határozza meg.

Tovább olvasom…

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom…

 

Források:
Feigofsky, S. (2022) Imposter syndrome. © 2022 Heart Rhythm Society
Feenstra, S. et. al (2020) Contextualizing the Impostor „Syndrome”. In: Frontiers in Psychology 13 Novembre 2020. P. 1-6.
Jaqua, E. E., Nguyen, V., Park, S., Hanna, M. (2021) Coping with Impostor Syndrome. In: FPM, May/June 2021, P. 40.