Mi az a sématerápia?
A sématerápia egy Jeffrey E. Young által kidolgozott integratív módszer, mely egyesíti a kognitív viselkedésterápia, a tárgykapcsolatelmélet, a dinamikus terápia, a hipnoterápia és a gestalt elméletét és módszereit. Bár táplálkozik a kognitív viselkedésterápia alapjaiból és eszközeiből, kiegészítette azt a gyermek-és serdülőkori eredetű problémák feltárásával, imaginatív technikákkal és emellett nagy hangsúlyt fektet a terapeuta-kliens kapcsolatra és a maladaptív megküzdési módokra. De mit is jelent ez pontosan és mik a sématerápia alapelvei?
A sématerápia alapelvei
Mint a legtöbb terápiás megközelítésnek, a sématerápiának is alapja a pozitív és nyitott terápiás kapcsolat. Erre a pozitív kapcsolati alapra épülnek a terápiás megközelítés alappillérei vagy központi témái, elméletei melyek a következők: Alapvető szükségletek, Sémák, Megküzdési stílusok és az úgynevezett Mód Modell. Tehát, amennyiben a sématerápiára úgy gondolunk, mint egy házra, akkor a pozitív és nyitott terápiás kapcsolat a ház alapja, tartóoszlopai a fent felsorolt elméletek, és a ház teteje maga a sématerápia. Jelen írásban az alapvető szükségleteket tekintjük át. Olyan szükségletekről beszélünk ilyenkor, amik minden emberi lény alapszükségletei, ezek mindenkiben megtalálhatók kortól függetlenül.
Alapvető szükségletek
Az első alapvető szükséglet az egzisztenciális vagy fiziológiai szükségletekre vonatkozik. Nevezhetjük úgy is, hogy a biztonság és egészség szükséglete. Azaz, olyan elemi szükségletekre gondolunk ilyenkor, mint a létezéshez elengedhetetlen alapok (pl. az evés, ivás, levegő, alvás stb.). Emellett, ebbe a kategóriába tartozik a biztonságérzet is. Mindenkinek szüksége van rá, hogy úgy érezze, fizikailag biztonságban van és megvédik őt a veszélyektől.
A második kategóriába az érzelmi- vagy pszichológiai szükségletek tartoznak. Itt olyan szükségletekre gondolunk, melyek az élet fenntartásához nem közvetlenül szükségesek, azonban pszichológiai vagy érzelmi szempontból legalább olyan nagy jelentőséggel bírnak egy ember életében.
Ilyen alapvető szükséglet a biztonságos kötődés, ami egy olyan stabil szeretetkapcsolat, mely a közösség egy, vagy több tagjával alakul ki (általában a szülők/elsődleges gondozók a gyermek elsődleges kötődési személyei).
Szintén fontos alapszükséglet az autonómia. Ez a szükséglet a másoktól való függetlenségre vonatkozik, ami lehetővé teszi, hogy az egyén úgy érezze, nem passzív résztvevője saját életének, hanem hatással van arra, ami körülötte és vele történik. Így egyfajta kontrollérzést adhat a mindennapi élet történéseivel kapcsolatban.
A harmadik érzelmi alapszükséglet az önbecsülés, ami az ember önmagáról alkotott pozitív képét, saját maga tiszteletét foglalja magába. Mindenkinek szüksége van időnként elismerésre és elfogadásra minden nehézségével és erősségével együtt.
A negyedik érzelmi alapszükséglet a szórakozáshoz, az élvezethez és az élményekhez kötődik. Ez a kategória a spontaneitást, a szabad önkifejezést és érzelemkifejezést jelöli. Minden olyan helyzetet, amikor az ember szabadon és játékosan lehet önmaga.
Végül, az utolsó alapvető szükséglet a struktúra és a határok iránti szükséglet, illetve az identitás és a konzisztencia iránti szükséglet. Az egyértelmű határok és keretek biztonságot adnak abban, hogy egyértelművé válik mit vár el a környezet az embertől (gyerektől), de abban is megerősít, hogy az egyén mire számíthat a másiktól vagy milyen jogai vannak. Ad egyfajta bizonyosságot és biztonságot a világ működésével kapcsolatban.
Maladaptív sémák
Young a hosszú ideje fennálló, kiterjedt pszichés problémákat a maladaptív sémák jelenlétével magyarázza. Ezek olyan sémák, amik kialakulásuk idejében még hasznosak voltak, azonban az idő előrehaladtával már nem szolgálják az egyén fejlődését. A maladaptív sémák a következőképpen alakulnak ki: a gyermek veleszületett temperamentuma és a környezete közti feszültségek vagy kölcsönhatások következtében egyes alapvető szükségletek betöltetlenek maradnak, így létrejönnek olyan gondolatokból, érzelmekből és testérzetekből álló sémák, amik felbukkannak azokban a helyzetekben, amik a betöltetlen szükséglettel kapcsolatosak vagy arra emlékeztetnek.
Így a sématerapeuta a klienssel vagy a szülőkkel közösen törekszik arra, hogy az egyes nehézségek vagy tünetek mögött fellelhető szükségleti hiányokat vagy „elcsúszásokat” felderítse.
Források:
vikote.hu/oktatas/kognitiv-modszerek-bemutatasa/sematerapia
schematherapy-for-children.de
A jelentkezés menete:
1
2
3
További olvasnivalók:
klinikai szakpszichológus, alapozó terapeuta