Az internet megjelenésével és azzal, hogy okostelefonjaink segítségével szinte bármikor hozzá is férhetünk az internet legmélyebb bugyraihoz; tagadhatatlanul kitágult a világunk. Gyakori jelenség, hogy ezzel a lehetőséggel szeretünk is élni és kalandozni az információ óceánjában, olyan esetekben is, amikor valami testi-lelki bajunk van. Meggyőződésem, hogy most számos kedves olvasónk magára ismer, ha azokat a sorokat olvassa, hogy „Dr. Google” segítségével már legalább négy alkalommal diagnosztizáltunk saját magunknak végstádiumú megbetegedéseket az elmúlt fél évben, vagy épp öt féle pszichés zavart. A temérdek információ viszont áldás mellett átok is lehet, az önigazolás édes ringatása és a napi szintű szorongató katasztrófa-forgatókönyvek gyártása között mindent megtalálunk az egy-egy diagnózisra adott reakciók sorában. Vannak persze olyan esetek is, amikor nem is saját magunknak keresünk ilyen hangzatos címkét, hanem másoknak szánjuk ezeket. Gyakran az érzelmi tónusból kiderül az is, hogy ezekkel nem jelenségeket szeretnénk leírni, hanem embereket és igen, leírni. Bizonyára mind ismerünk olyat, aki ismer olyat, aki hallotta, hogy valaki a borderline, vagy nárcisztikus, esetleg az autista diagnózisokat valamilyen elmarasztalásként, szitokszóként használta.

Mi a diagnózis?

Kezdjük a legelején: miről is van szó? A diagnózis kifejezés a görög diagnōsis magyar nyelvbe átemelt változata, dia (~ át, között) és a gno (~tudni, ismerni) összevonása, jelentése: áthatóan tudni/ismerni, tudni/ismerni a különbséget x és y között1. Gyakran a diagnózis kifejezéssel köznapi értelemben nem így találkozunk, inkább egy adott zavar vagy betegség kategória megnevezéseként vonult be szótárunkba, ami a kifejezés lényegét veszi el: nem csak egy-két kategóriát, jelenséget szükséges ismernünk, hanem számosat, hogy különbséget tudjunk tenni a jelenségek között. A diagnózis kifejezéssel legtöbbször orvosi, egészségügyi területeken találkozunk, de elvétve „a probléma meghatározásaként” is találkozhatunk vele például számítástechnikai területeken.

Diagnózis a pszichológia és a terápia világában: fontos-e egyáltalán?

A klinikai pszichológiában a diagnosztika folyamata a pszichés zavarok felismerésének, egymástól és a normatív pszichés működéstől való elkülönítésének és legfőképp a probléma meghatározásának a folyamata. Nem-klinikai területen (pl. tanácsadás) is tulajdonképpen diagnosztika történik, csak a szakemberek a problémák más fajtáival, más rétegeivel foglalkoznak, illetve más nyelvezetet használnak.

A probléma meghatározása, a megértés pedig valaminek az érdekében történik, sokszor azért, hogy a változás irányába tudjunk elmozdulni. Nyílt vízen hajózva nehéz „csak úgy” nekiindulni azzal a felkiáltással, hogy „irány Fokföld”, ha nem tudjuk, hogy az tőlünk milyen irányba és milyen távol helyezkedik el. Az irány és a távolság meghatározásához pedig szükséges tudnunk, hogy hol vagyunk most.
Ez a kezdeti megismerő (diagnosztikai) folyamat sokszor megpróbáltatásokkal teli is lehet, a problémától való szabadulás igénye, a szenvedés esetleg sürgetettséget szülhet: „Nem érdekel, hogy mi pontosan a probléma, csak szűnjön meg!”. Pedig maga a megismerés folyamata is hozhat enyhülést vagy változást, de erről majd később.

A ló túlsó oldala: amikor a diagnózis a cél

Sok esetben találkozni azzal a jelenséggel, hogy valaki – látszólag vagy ténylegesen – nem terápiás igénnyel fordul szakemberhez, hanem „csak egy igazolásra” van szüksége. Igazságügyi területen, illetve leszázalékolási, gondnokság alá helyezési ügyeknél jellemzően a pszichiáter szakorvos és mellette a klinikai szakpszichológus valóban nem terápiás jelleggel kerül bevonásra, de ez egyfelől a megkeresések elenyésző hányada, másfelől messze meghaladják egy pszichológiai magánrendelő kereteit.
„Én csak azért jöttem, hogy valaki megmondja, hogy ………….. vagyok-e!”. A pontozott helyre persze mindenki behelyettesítheti kedvenc vagy épp rettegett diagnózisát.
A fenti igény rengeteg dologból fakadhat: van, akinek a diagnózis kimondása felszabadító lehet, a problémás életterületek és életesemények hirtelen értelmet nyernek, koherens egésszé rendeződnek. Megfoghatóvá, elbeszélhetővé válnak, könnyebb őket kezelni, talán az elszigeteltség érzését is csökkentik. C. G. Jung írta egyszer, hogy az, hogyha a problémánkkal nem vagyunk egyedül, könnyebbé teszi elviselni.
Adódhat a kérdés, hogy akkor miért nem azzal kezdődik minden folyamat, hogy meghatározzuk a DSM-5 vagy BNO-102 (hamarosan BNO-11) szerinti diagnózist, azt „odaadjuk a rászorulónak” és a diagnózist kezdjük el kezelni? A kategóriák szükségszerűen szűkítik, zárják a gondolkodást, amivel önmagában még nem lenne probléma, annak mértékével gyűlhet meg a bajunk. Egy-egy diagnosztikai kategóriába van, ami a hozott problémából belefér, van, ami azon túlnyúlik és vannak „légüres terek”, hézagok.
Van, aki a diagnosztikai kategóriákat identitásképző elemnek, öndefiníciós bázisnak használja. Bár segít stabilizálni egy labilis identitásképet egy jól körülhatárolt címke, a dolog árnyoldala az lehet, hogy akadályozhatja az identitáskép további kidolgozását, fejlődését. Képzeljük csak el, aki mondjuk depressziósként definiálja magát és mégis megél egy vidám pillanatot, komoly konfliktussal találja magát szemben: „feladom a szerepem és megélem, hogy jó nekem, vagy inkább eltüntetem a jót és nem kell szembenéznem rengeteg bizonytalansággal, hogy hogyan is működök”. A hozott példa természetesen sarkított és elnagyolt, de a konfliktus dinamikája hasonló lehet.

Árnyoldalak: stigmatizáció és kirekesztés

A diagnózis hozhat magával egyfajta megbélyegzettség érzést is, társadalmunkban sokan nem ismernek, vagy épp nem fogadnak el olyan állapotokat, amik a normalitástól eltérnek. Az elmúlt évtizedekben a pszichiátriai zavarok nem elfogadottsága, vagy stigmatizációja különbözőképpen alakult. Míg egy-egy neurotipikustól eltérő fejlődésmenetet, mint amilyen az ADHD vagy az autizmus-spektrumzavar (ASD) mára már sokkal jobban ért a tudomány, mint 10 évvel ezelőtt és ez a jobb megértés a zavar társadalmi fogadtatására is kihat, addig más zavarokat továbbra is morális alapon kezel a társadalom: „az alkoholizmus csak jellemgyengeség”, „azért vagdossa magát, hogy figyelmet kapjon”, „dehogy depressziós, csak össze kéne szednie magát”.
Vannak olyan dolgok, amiken lehet pszichiátriai gyógyszeres vagy pszichoterápiás eszközökkel javítani, vannak visszatérő problémák, amiket megérthetünk és megtanulhatunk kezelni és van, amit kevésbé.

 

 Források:

1 etymonline.com/word/diagnosis#etymonline_v_8510
2 Diagnosztikus kategóriákat és azok kritériumait összefoglaló rendszerek

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.
=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.
R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a "szerződést", ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

Hogyan védekezünk amikor túlcsordulna a pohár…

Vagyis mik azok az elhárító mechanizmusok? Tehát a cím sugallatával ellentétben nem egy féktelen bulizásról szóló „hogyan csináljuk” cikk következik és nem is egy ismeretterjesztő szösszenet az alkoholizmusról – bár igény talán volna mindkettőre. Ez a cikk a feszültségről, énképünkről, terhelhetőségünkről, az önismeretről és az elhárító mechanizmusok természetéről szól.

Tovább olvasom...

 

Miért érdemes egyéni terápiára járni?

A pszichoterápiában, ahogy a testi orvoslásban is megvannak a bizonyítottan hatékony, kísérletekkel és kutatásokkal igazolt eljárások, amelyekkel kezelni lehet a problémákat és segíteni a változást. Az eredményes terápiás folyamatoknak tudható be, hogy egyre többen veszik igénybe a pszichoterápia nyújtotta lehetőséget. Ennek kapcsán egyre elfogadottabb, hogy az egészséges életvitel része a mentális egészséggel való törődés.

Tovább olvasom...

 

Hogyan működik a terápia? – A pszichodinamikus pszichoterápia bemutatása

“Hogyan működik a terápia? Mi történik az ülések során? Milyen hatásmechanizmusokon keresztül képes változást előidézni a terápiás folyamat? A fent említett kérdések érthetően felmerülhetnek bárkiben, aki pszichológust tervez felkeresni. A megválaszolásuk előtthoz azonban érdemes néhány szempontot figyelembe venni. Minden, pszichológussal folytatott, szakszerű segítő beavatkozás egy kapcsolat. Ebből a szempontból pedig a segítséget kérő és a segítséget nyújtó személy illeszkedése elengedhetetlen a gyümölcsöző közös munkához. Az illeszkedés létrejötte pedig főként annak függvénye, hogy a kliens személyiségéhez és panaszához a megfelelő mélységű és irányultságú segítséget tudjon nyújtani a pszichológus.”

Tovább olvasom...

 

Mi a bizonyíték rá, hogy hatásos a pszichoterápia?

A pszichoterápiában ugyanúgy szükség van bizonyítékokra mint a szomatikus orvoslásban, ahol ma már magától értetődőnek vesszük, sőt megköveteljük, hogy egy-egy terápiás beavatkozás hatásosságát bizonyítékokkal támasszák alá. Randomizált, kontrollált vizsgálatok alapján ma már tudjuk, hogy vannak olyan jól körülírható állapotok (pl.: emlőrák esetében), amikor a kisebb beavatkozás is ugyanakkora arányú várt eredményt hoz, mint a nagyobb megterheléssel járó beavatkozás. Fontos, hogy fel tudjuk mérni, hogyan hat a kezelés. A kifejezetten káros hatásra jó példa a szívbetegeknek adott lidocain. Széleskörben használják, érzéstelenítőként, és nagyobb adagban segít megelőzni a szívritmuszavar kialakulását. Logikusnak tűnhetett a következtetés, hogy infarktuson átesetteknek érdemes lehet megelőző prevencióként, a ritmuszavart megelőzendő lidocaint adni, ahogy ezt tették korábban. Azonban randomizált kontrollált vizsgálatok igazolták, hogy ez a gondolat helytelen, kiderült a lidocaint kapók körében nagyobb a halálozás aránya.

Tovább olvasom...

 

Valódi önbizalom, vagy eltakart bizonytalanság?

Magabiztosságunk mértéke nagyban meghatározza hangulatunkat és cselekvőképességünket a mindennapokban. Az alacsony önbizalom érzésének számos oka lehet, így a lehetséges változás iránya és módja is sokféle. Írásunk célja az önbecsülés hátterének és fejlesztésének ismertetése. Ami biztos, hogy az önmagunkba vetett hit kapcsán először azt érdemes tisztázni, ki is az az ÉN, akiben bízom, vagy nem bízom eléggé?

Tovább olvasom...

 

Kognitív viselkedésterápia

A kognitív viselkedésterápia, KVT, vagy CBT (rövidítve CBT- az angol Cognitive Behavioral Therapy kifejezés alapján) egy strukturált, időhatáros, tudományos bizonyítékokon alapuló, cél- és problémaorientált pszichoterápiás módszer. A módszer elméleti alapjait Aaron Beck amerikai neurológus és pszichoterapeuta kezdte el kidolgozni az 1960-as években. Beck elmélete szerint az emberek magatartását és érzelmi reakcióit meghatározza az, ahogyan az adott egyén a világról, önmagáról és a jövőről gondolkozik, hogy milyen hiedelmekkel rendelkezik. Emiatt ugyanaz az esemény teljesen eltérő jelentéssel bírhat a különböző emberek számára, hisz mindenki sajátos gondolkodási világgal jellemezhető, az érzelmi vagy viselkedéses reakciókat pedig a jelentés határozza meg.

Tovább olvasom...

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom...

 

Alapszükségletek és sématerápia

A sématerápia egy Jeffrey E. Young által kidolgozott integratív módszer, mely egyesíti a kognitív viselkedésterápia, a tárgykapcsolatelmélet, a dinamikus terápia, a hipnoterápia és a gestalt elméletét és módszereit.

Tovább olvasom...