„Muszáj koncentrálnom, de nem tudom, hogy azt hogy kell.”

Mi az az ADHD, milyen ezzel élni?

Az ADHD 3 fő tünete: figyelemzavar, impulzivitás valamint hiperaktivitás, amik együtt és külön-külön is létezhetnek.

„Ez egy zavar, én így születtem, az orvosok szerint van egy anyag, ami hiányzik belőlem és emiatt gyakran túl vad és aktív vagyok, mindent szétdobálok – de nem direkt csinálom. Ezer dologra gondolok, gondolataim vadul száguldanak, nem tudok nyugodt maradni, mert túlságosan tele van a fejem. Van, hogy csoszogok, forgok, őrült hangokat adok ki, vagy épp muszáj kimennem egy pillanatra. Gondjaim vannak a suliban, egy másodpercig nem tudok nyugton ülni – ezért írt fel az orvos minden napra egy tablettát, amivel már nem vagyok olyan izgő-mozgó, nem dobálózom, de néha úgy tűnik, valaki más vagyok. Amikor délután hazamegyek, a tabletták már nem hatnak úgy, ezt biztosan az összes barátom észrevette, ilyenkor muszáj tombolnom, kiengedni az összes féket. Tudom, hogy ez nagyon idegesítő, de én nem szégyellem és kérlek, ne szégyeníts meg érte!”

Hogyan ismerjük fel, mik a tünetek?

Legalább 6 figyelemhiányos tünet vagy 6 hiperaktivitás-impulzivitás tünetnek kell fennállnia (legalább 6 hónapig):

Figyelemhiány

  • Általában nem figyel a részletekre vagy gondatlan hibákat vét játék vagy mindennapi tevékenység során
  • Általában nehéz a figyelem megtartása
  • Gyakran nem figyel, amikor egyenesen hozzá beszélnek, különösen, ha elmerült egy kedvelt tevékenységben
  • Figyelme gyakran elterelődik többlépéses feladatsor végrehajtása közben és nem fejezi be a tevékenységet
  • Gyakran nehézséget okoz a korának megfelelő szekvenciális tevékenységek végrehajtása (pl. felöltözés, rutinok végrehajtása)
  • Gyakran kerüli a tartós figyelmet igénylő tevékenységeket (meseolvasás, puzzle)
  • Elveszít gyakran használt dolgokat (cipő, iskolatáska, kedvenc játékállat)
  • Nagyon könnyen elterelik a figyelmét hangingerek és látványok (pl. kintről vagy a másik szobából jövő zajok)
  • Feledékeny a mindennapi rutinok végrehajtásában

Hiperaktivitás és impulzivitás

  • Gyakran mozgolódik, fészkelődik, rövid ideig sem képes nyugton maradni
  • Gyakran feláll és elhagyja a helyét olyan tevékenységek közben, amikor elvárt, hogy ülve maradjon (evés, meseolvasás)
  • Gyakran felmászik bútorokra vagy más helyekre, ami nem arra való, vagy veszélyes
  • Általában sokkal több zajt csap, mint más kisgyermek és képtelen csöndben játszani
  • Gyakran mutat túlzott mozgásos aktivitást, tele van nem célirányos energiával, „olyan, mint akit felhúztak”
  • Általában túl sokat beszél
  • Nehezére esik kivárni a sorát a beszélgetésben, félbeszakít másokat
  • Nehezére esik játékban kivárni a sorát, vagy kivárni, hogy a kérését teljesítsék
  • Sokszor tolakodóan viselkedik

A tüneteknek 12 éves kor előtt is jelen kell lenniük, az élet legalább két területén (otthon, iskolában vagy társas helyzetben) a gyermek fejlődési szintjéhez képest túlzottak, a családi működésben és egyéb társas helyzetekben jelentős distresszt okoznak.

Miért alakul ki?

Az ADHD kialakulásában a legnagyobb szerepet a genetikai tényezőknek tulajdonítják, de kialakulását és fennmaradását környezeti tényezők is befolyásolják (pl. alacsony születési súly, szülői szerhasználat vagy szülői depresszió, túl korai szülőség, családon belüli bizonytalanság, párkapcsolati problémák, alacsony szocioökonómiai státusz stb.)

Miért fontos szakemberhez fordulni?

Elsősorban a gördülékenyebb hétköznapok, a gyermek jólléte és biztonsága érdekében, mert az impulzív viselkedés és az ingerkeresés miatt fennáll a rizikós helyzetekben való részvétel, a testi sérülések veszélye. Nehézkes lehet a barátkozás, a társas kapcsolatok kialakítása és fenntartása, az intézményi közösségbe való beilleszkedés, ami jelentősen meghatározza a gyermek önmagáról alkotott képét, önmagával való viszonyát.

A szakorvosi-, illetve szakértői vizsgálat mellett fontos feltárnunk, hogy nem túlzó szülői elvárások, esetleg valamelyik szülővel való kapcsolódási nehézség, alvászavar vagy traumás eseményre adott reakció áll-e a háttérben. A diagnosztika segíthet abban, hogy elejét vegyük a későbbiekben kialakuló pszichés problémáknak, úgymint szeparációs szorongás, depresszió, viselkedészavar, valamint tanulási zavarok, iskolai teljesítményproblémák. Ezek a korai felismeréssel megelőzhetők, mielőtt komoly lelki és anyagi terheket rónának a szülőre.

Milyen kezelési lehetőségek vannak?

A terápia a tünetek súlyosságától függően lehet gyógyszeres vagy nem gyógyszeres (pszichoedukáció, szülőtréning, szülőcsoport, viselkedésmódosítás, CBT technikák, szociális beilleszkedés tréning, családterápia, egyéni pszichoterápia) illetve kombinált kezelés, amikor a kettő együtt hatékonyabb.

Mit tehetünk szülőként?

A figyelem elterelődésének csökkentése érdekében (pl. tanulásnál) érdemes odafigyelnünk az alábbiakra: csendes hely és kizárólag a szükséges eszközök biztosítása, a megszakítások elkerülése, csendes megfigyelés. Támogathatjuk a gyermekünket azzal, hogy rövid és egyértelmű utasításokat adunk, a feladatot gyermekünk képességeihez igazítjuk vagy elmagyarázzuk, a hibákat tényszerűen javítjuk, a felmerülő kérdéseket megválaszoljuk, elkerülve a túlzott biztatást. Hanyagoljuk továbbá az elutasítást és a gyermek sürgetését. Készségességet és kooperativitást képviselünk stb.

Emellett az átláthatóan strukturált napirendet alakítunk ki, egyértelmű szabályokat állítunk fel és azokat következetesen betartatjuk, ezzel segítve gyermekünk alkalmazkodását. Azonban a legfontosabb, amit tehetünk, hogy elfogadó környezetet teremtünk a gyermek számára, melyben kiegyensúlyozottabb és boldogabb felnőtt válhat belőle.

Az ADHD érzelmi szélsőségei

Ha a fenti tünetek ismerősek, keressen minket, időpontot itt tud kérni: itt

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.

=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.

R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a „szerződést”, ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

ADHD: szülői nevelési hiba, vagy fejlődési rendellenesség?

Bár a figyelemhiányos/hiperaktivitás zavarról, az ADHD ismerete és a vele kapcsolatos tudás hazánkban széles körben hatalmas változáson ment keresztül, mégis még mindig számos stigma kíséri a tünettel együtt élő gyermekeket és családokat. A köztudatba bekerült új – hiányos – ismeretanyag még mindig sok tévhit, félreértelmezés alapja.

Tovább olvasom…

 

Együttélés egy felnőtt ADHD-s partnerrel

Hogyan nehezítheti meg a mindennapokat a kezeletlen ADHD felnőttkorban?

 Sokáig az ADHD-t egy olyan gyermekkori kórképnek gondolták, amely serdülőkorra véget ér, holott ez egy egész életen át tartó állapot. Az elmúlt évtizedekben egyértelművé vált, hogy a gyermekkori ADHD tünetek serdülőkorra 40-80%-ban, míg felnőttkorra 50%-ban tünetfolytonosak, ezért mondhatjuk, hogy ez egy egész életen át tartó állapot. 

Tovább olvasom…

 

ADHD – Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavar

Mi az az ADHD, milyen ezzel élni?

Az ADHD 3 fő tünete: figyelemzavar, impulzivitás valamint hiperaktivitás, amik együtt és külön-külön is létezhetnek.

Tovább olvasom…

 

Az ADHD-ról gyakorló neurofeedback tréneri szempontból

A neurofeedback a biofeedback eljárások egy fajtája. Ez utóbbi a kevésbé vagy egyáltalán nem tudatosuló fiziológiai funkciók műszeres mérése, valamint a kapott eredmények visszajelzése azzal a céllal, hogy az egyén megtanulja kontrollálni a testi működéseit. A neurofeedback a központi idegrendszer, azon belül is elsősorban az agykéreg működését méri, és arról ad visszajelzést a résztvevőnek.

Tovább olvasom…