Az iskolák és az óvodák bezárásával elkerülhetetlenné vált, hogy a gyermekek is saját bőrükön tapasztalják meg a koronavírus okozta szokatlan helyzetet. Fontos, hogy ezzel kapcsolatban kielégítő magyarázatot kapjanak, hiszen bármennyire is próbálják őket óvni a hírektől és a járvánnyal járó stressztől, a gyerekek érzékelik a családi életben bekövetkezett változásokat, feszültségeket és a szorongást. Az például, hogy nem lehet látogatni a nagyszülőket, nem találkozik a barátaival és érzékeli a szülők szorongását kérdéseket vet fel minden gyerekben. Fontos beszélni a kialakult helyzettel a gyermekekkel.
Nincsenek sablon mondatok, de fontos róla beszélni
Ahhoz, hogy a gyerekek is meg tudjanak küzdeni ezekkel a változásokkal és a félelmeikkel, elengedhetetlen, hogy életkoruknak és fejlettségi szintjüknek megfelelő szintű magyarázatot kapjanak a körülöttük zajló történésekre. Erre nincsenek sablon mondatok. Önök ismerik a legjobban gyerekeiket, ezért Önök tudjak a legjobban megítélni azt is, hogy milyen magyarázatra van szükségük ebben a helyzetben. Íme pár segítség a beszélgetés kezdeményezéséhez:
Óvodásoknak és kisiskolásoknak:
https://www.youtube.com/watch?v=53jT0PdTJY8&t=13s&fbclid=IwAR10DWS2bw49JvkiRJDX7IiWsrV9xzC1qWCY7z8k1VvYitqFPLKSVihKWT0 (Heim Pál Kórház videója)
https://www.youtube.com/watch?v=guTr4vpFr_4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1nI50GjoDw3VJFmcGJEsaYR517F5LUK4FCEhbV3JjCFqU4r3t55CE1JbA (János Kórház videója)
Nagyobb iskoláskorú gyerekeknek:
A kisebbekkel közös tevékenység közben
A fenti anyagok megnézése után vagy akár közben is lehet beszélgetni a gyermekek érzéseiről és hiedelmeiről a koronavírussal kapcsolatban. Az óvodás gyermekek esetében segít, ha mesés elemekkel szövik át a magyarázatot. Továbbá ők azok, akiket minta alapján, játékosan is meg lehet tanítani különböző viselkedésekre: pl. a közös kézmosás jó móka lehet.
Fontos a hiteles hírforrás a kamaszoknak
A nagyobbakkal már részletesebb információkkal szolgáló képeket is meg lehet osztani. A kamaszok pedig már maguktól is tájékozódnak és ők azok, akik a legkönnyebben osztják meg saját gondolataikat és érzéseiket az eseményekkel kapcsolatban. Azonban fontos, hogy a látott, vagy olvasott híreket átbeszéljék velük, mert a nem hiteles forrásból való tájékozódás akár pánikkeltő is lehet számukra.
Bátran, őszíntén és kornak megfelelően érdemes
Ebben a helyzetben fontos, hogy őszinték legyenek a gyermekükkel és ne féljenek beszélni velük nehéz kérdésekről sem. Ha őszinték velük, és úgy és annyit mondanak el, amennyit a gyerekük megért, akkor csak segítik őt a nehéz, bizonytalan helyzetekben is. Akár azzal is, ha elmondják nekik, hogy egyes kérdésekre Önök sem ismerik a válaszokat.
Bátoríthatják őket, hogy merjenek kérdezni, ha valamit nem értenek vagy nem biztosak benne. A helyzettel kapcsolatos érzéseikről való beszélgetést megkönnyíti ha elfogadó, nyugodt környezetet teremtenek. Ez lehet a vacsoraasztalnál, de a kisebbeknek segítség lehet, ha rajzzal vagy egyéb tevékenységgel kötik össze a beszélgetést. Sok téves hiedelem kiderülhet így – például azt hihetik, hogy mindenki beteg, aki maszkot visel – amelyek megbeszélése megnyugtatja a gyermeket és elejét veszi az esetleges megbélyegzésnek és elutasításnak azok felé a személyek felé, akik fertőzött területen élnek, onnan jönnek vissza, illetve valamilyen más, de hasonló tünetekkel (például köhögéssel) járó betegségben szenvednek.
Ha kell, kérjenek segítséget
Szánjanak időt arra, hogy elérhetőek legyenek gyermekük számára: legyen olyan közös idő, amikor csak rá figyelnek! Ha úgy érzik, hogy a gyermekük viselkedése nagyban eltér a megszokottól (pl. az addig beszédes, cserfes gyermek csendes lett, sokat sír, rémálmai vannak, szorong, keveset vagy épp sokkal többet eszik), olyan mértékben, ami már aggodalomra ad okot, feltétlenül kérjék szakember segítségét!
Bejelentkezés: https://soulwell.hu/idopontkeres/
Forrás:
The National Child Traumatic Stress Network (NCTSN) Segédanyag szülőknek/gondviselőknek a koronavírussal (COVID-19) való családi megküzdéshez
klinikai szakpszichológus, alapozó terapeuta