Az apa szerepe a gyermeknevelésben

Az édesapák jelentőségéről a hagyományos társadalmi berendezkedésben kevés szó esett, a férfiak kenyérkereső szerepben jelentek meg, nem pedig édesapai minőségben. Napjainkra a hagyományos társadalmi berendezkedést felváltotta az egalitárius, ami az egyenlőségen alapszik. Egyre több családban vállalnak a férfiak gyermekneveléssel kapcsolatos feladatokat, maradnak otthon a gyermekkel, mint elsődleges gondozó. Ezen változások nemcsak a családon belüli munkamegosztást, hanem a gyerekek fejlődését is pozitív irányba terelték. Az édesapák szerepe jelentős befolyással bírhat mind a fiú, mind a lány gyermekekre.

Az apa szerepe fiúk életében

A fiúk életében az apai jelenlét a 3-5 éves korban, a férfias identitás kialakulásának kezdetén, a leválás és a differenciálódás folyamatában kardinális. Az ebben az életkorban közösen játszott játékok, például a játékos birkózás, során a gyermek megtanulhatja, miként tudja megfékezni indulatait, tehát a szelfregulációs rendszere fejlődik. A serdülőkori identitás keresés során az édesapai mintát próbálják integrálni a fiúgyermekek, például az édesanyjával való kapcsolata, az elvei, a politikai nézetei, az érzelmeinek kimutatása; ez mind-mind hatással lehet a gyermek személyiségére, meghatározhatja a fiú későbbi párkapcsolataiban a szerepét. Tehát az édesapák azonosulandó példa szerepét töltik be a fiúk életében. A kiegyensúlyozott férfivá válás során az édesapáktól tanulják meg a fiúk többek közt az agresszió kezelését, az érzelmeik kifejezését és a nőkkel való bánásmódot. Az édesapa jelenléte nélkül a fiúgyermekek erőszakos és agresszív viselkedést mutathatnak, fiatalkori bűnözésbe keveredhetnek, az iskolában előfordulhatnak tanulási és figyelmi nehézségek.

Az édesapa szerepe a lányok életében

A lányok életében nincsen kitüntetett fejlődési szakasz, amit az apai jelenlét hatásához köthetünk: az édesapai jelenlét a lányok egész gyermekkorában hangsúlyos. A beszélgetések, a testi kontaktus biológiailag is segítik a fejlődését. Például a beszélgetések során a lányok agyában 15%-kal több vér áramlik, mindkét agyféltekét átjárva, ez azt jelenti, hogy koncentrált figyelemmel fókuszálnak beszélgetőpartnerükre. Több kutató szerint az édesapák elsődleges kapcsolattartási eszközének a beszélgetésnek kell lennie a lányaikkal. Kutatások bizonyítják, hogy azok a lányok, akiknek az édesapja nem képes a nyílt kommunikációra, nehezebben tudják megismerni az igazi meghittséget. Az apai jelenlét további biológiai tényezőjét a hormonok adják: meghitt apai öleléskor felszabadul az oxitocin („szeretet hormon”), amely ingerületbe képes hozni az agy bizalmi idegpályáit, magabiztossággal, reménnyel tölti el a feleket. Tehát a beszélgetés mellett a testi érintkezésnek is fontos szerepe van. Ezek mellett érdekességként megemlíthetjük, hogy az édesapák képesek olyan feromonok kibocsátására, amelyekkel késleltethetik a menstruáció és a nemi érés idejét. A biológiai tényezők mellett természetesen a pszichológiai, szociális szerepük is kiemelendő, kulcsszerepük van az önbecsülés, magabiztosság, határozottság kialakulásában. Az apai minta hiánya alacsony önértékelést okozhat, ami korai szexuális kapcsolathoz vezethet. Nagyobb valószínűséggel szakíthatják meg tanulmányaikat, gyakrabban szenvedhetnek depresszióban, kísérelhetnek meg önsértést, öngyilkosságot. 

Nehéz, de nem lehetetlen egy személyben anyának és apának lenni

Összességében az édesapák jelentősek a gyermekek fejlődésében, nem pótolt hiányuk negatív következményekkel járhat, cikkünk célja ezek bemutatása volt. Azonban fontos kiemelnünk, hogy azok az édesanyák, akik egyedül nevelik gyermeküket képesek lehetnek az apai kvalitás helyettesítésére, amivel a gyermek szintúgy megfelelően fejlődhet. Ne felejtsük, hogy a gyermekek fejlődésük során sokféle úton képesek elérni ugyanoda.

 

 

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.
=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.
R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a "szerződést", ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

Mi történik a gyermekpszichológus rendelőjében? Miért célszerű szakemberhez fordulni?

Bár egy gyermeket a szülei ismernek legjobban, előfordulhatnak olyan esetek, amikor számukra sem világos mi okozza a problémát. Lehet, hogy nincs ötletük rá hogyan kezeljék a nehézségeket, vagy esetleg a próbált módszerek a szülő odaadó segítő szándéka ellenére sem váltak be. Minden olyan esetben, amikor egy szülő elbizonytalanodik, vagy aggódik gyermeke egészséges testi-lelki fejlődése miatt, érdemes pszichológus véleményét is kikérni. Ugyanez igaz olyan krízishelyzetekben is, amelyek a gyerekek számára magából a helyzetből fakadóan megterhelők. ilyen lehet például egy jelentős környezeti változás, a válás, betegség a családban, vagy egy haláleset a szűkebb környezetben.

Tovább olvasom...

 

Ha ezeket észlelik a szülők, érdemes gyermekpszichológushoz fordulni

A gyermekek folyamatosan változnak, az újonnan tanultak és tapasztaltak fényében fejlődnek, formálódik személyiségük. Ha ez a természetes fejlődési folyamat elakadhat, érdemes gyermekpszichológus segítségét kérni. Így biztosítható, hogy a megfelelő módszerek (szülőkonzultáció, terápia, fejlesztés stb.) alkalmazásával a gyermek fejlődése biztosított legyen.

Gyermekkorban ez az elakadás számos formában mutathatja meg magát. Az alábbiakban (a teljesség igénye nélkül) néhány olyan gyakori jelenség, amelyek jelentkezése esetén érdemes szakember segítségét kérni

Tovább olvasom...

 

Mit csinál a gyermekpszichiáter, és mikor van rá szükség?

Bizonyos esetekben a gyermek/fiatal problémáinak hatékony és tartós megoldásához elengedhetetlen gyermekpszichiáter bevonása is. A gyermekpszichiátria sokban különbözik a felnőtt pszichiátriától. Igaz, hogy mindkét tudományág a lélekkel foglalkozik, és sok kórkép megtalálható mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél, viszont ugyanazok a kórképek gyakran  máshogy néznek ki, más tüneteket mutatnak a két korcsoportnál.  A gyermekpszichiáter végzi a gyermek szakorvosi vizsgálatát, a pszichés tünetek hátterében esetlegesen meghúzódó szervi vagy genetikai problémák azonosítását. Pszichés vagy pszichiátriai megbetegedések diagnózisának felállítására a hatályos jogszabályok alapján kizárólag a gyermekpszichiáter jogosult. Ő munkája során szorosan együttműködik a gyermekpszichológussal és az általa végzett vizsgálatok eredményeit felhasználja, szakorvosi vizsgálatokkal egészíti ki.

Tovább olvasom...

 

Szorongó gyerekek

A gyerekek viselkedése nagyon változatos lehet, jelentős egyéni különbségek tapasztalhatóak. Van olyan, aki bátornak, határozottnak és cserfesnek tűnik, aki szívesen ismerkedik új helyzetekkel és emberekkel. Mások kezdetben inkább megfigyelői szerepbe helyezkednek új emberek társaságában, halkabb szavú, kevésbé kezdeményező, biztonságra törekvő magatartást mutatnak. Mindez teljesen természetes, hisz hozzánk hasonlóan gyermekeink is más-más temperametummal jellemezhetőek.

Tovább olvasom...

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom...

 

Felértékelődik a napirend és a szabályok fontossága

Sok családban egyszerre kell megoldani az otthoni munkavégzést, a digitális oktatást, vagy éppen az óvodás és kisebb gyermekek foglalkoztatását. Az állandó otthonlét szükségszerűen változásokat hoz az eddig megszokott napirend tekintetében. Van olyan szülő, akinek könnyebben megy az átállás az otthoni munkavégzésre és van akinek több időre van szüksége, hogy alkalmazkodjon az új helyzethez. Mindez a gyerekekre is igaz: elképzelhető, hogy most a megszokottnál több segítséget igényelnek a szüleiktől.

Tovább olvasom...

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom...

 

Kapcsolataink alapja a kötődés

A kötődés azon tudományos elméleti alapjait, ahogyan ma gondolkodunk róla Bowlby rakta le. Szokás őt ezért a kötődés „elméleti atyjaként” is nevezni. Elméletének megalkotásában felhasználta az etológia és a kognitív tudományok által nyújtott ismeretek rendszerét, továbbá saját vizsgálati tapasztalatait, melyet a WHO felkérésére végzett a II. világháborút követően a családjuktól elválasztott és intézetben nevelt gyerekekkel kapcsolatban.

Tovább olvasom...

 

A szülő-csecsemő/kisgyermek konzultációról

A gyermekek fejlődése szempontjából az első néhány év kiemelkedő fontosságú – ezzel valószínűleg majdnem mindenki egyetért. Mégis, amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy mivel foglalkozom, meglepődik a válaszon. Lehet egy csecsemővel, 1, 2, 3, 4 éves kisgyermekkel pszichológushoz menni? Mit tud egy pszichológus ilyen pici gyermekekkel kezdeni? Mi történik a szülő-csecsemő, vagy szülő-kisgyermek konzultáción?

Tovább olvasom...