Az anya szerepe a személyiségfejlődés zavaraiban

A klasszikusnak viccben Mórickának anyák napi fogalmazást kell írnia arról a pótolhatatlan, egyszeri és megismételhetetlenül csodás lényről, akit édesanyánknak hívunk. Móricka fogalmazása: “Anyukám vasárnap nokedlit főzött és beküldött a spájzba három tojásért. Megnéztem a hűtőben, és kikiabáltam neki: Anya csak egy van!” Szakmai szemmel nézve a dolgot itt Móricka az egyik legfejlettebb énvédő, elhárító mechanizmust alkalmazza: a humort. Ki is mondja, meg nem is, hogy az édesanyja döntően fontos szerepet játszik az életében. De mi ellen kell itt védekezni? Kevés pozitívabb szereplője van egy emberi életnek, mint az édesanya. Világra hoz, gondoz, szeret, vigyáz, támogat, küzd értünk, ha kell. A legfontosabb szövetséges. Tényleg? A helyzet ennél bonyolultabb. Még a szerető anyák is okozhatnak pszichológiai problémákat gyerekeiknek, és hát a szerető anyaság sem egy eleve elrendelt végzet mindenki számára. A szakirodalom több módját írja le, ahogy egy anya problémákat okozhat gyereke életében, nézzünk meg két példát. Mik az okok és milyen eredményei lehetnek a problémás anyai viselkedésnek?

“A lányom a legjobb barátnőm!” – az anya-gyerek kapcsolat és a személyiségfejlődés szakaszai

A fejlődéslélektan kísérleti úton tárta fel az emberi személyiségfejlődés általános szakaszait. Innen tudjuk, hogy a csecsemő úgy kezdi a világ felfedezését, hogy nincs tudomása róla: anyja és ő maga két különböző személy. Ebből az állapotból jutunk el odáig, hogy normális esetben, a megfelelő formai és érzelmi jellegzetességekkel, de felnőtt emberként új, egyenrangú viszonyt alakítunk ki szüleinkkel. Ez egy bonyolult, hosszú folyamat. Akinek volt szerencséje egy háztartásban élni kamasszal tudhatja, hogy milyen küzdelem ez a gyerek számára (is). Azok az anyák, akik nem adnak egyre bővülő, személyes teret gyermekeik számára, meg tudják törni ezt a folyamatot. Át lehet lépni a gyerek személyes határait, amikor kopogás nélkül nyitunk rá, amikor beszámoltatjuk minden önállóan végzett tevékenységéről, de akkor is ha megosztjuk vele olyan problémáinkat, amik nem rá tartoznak, amikkel nem kell, hogy legyen és nem is lehet dolga. A családon belüli őszinteség nem baj, de ha a gyerekünket barátként vagy bizalmasként használjuk, akadályozzuk őt abban, hogy kialakítsa saját személyes határait, kialakuljon egy autonóm, saját munkával kidolgozott önképe. Ez aztán később kapcsolati nehézségekhez vezethet.

“Ne mássz fel, mert leesel!” – a “túlszerető” anya és a gyenge önértékelés kapcsolata

Hányszor hallottuk már: “Ne mássz fel oda kisfiam, mert leesel!” Az anyai szeretet néha túlzott védelem formájában jelentkezhet. A túlzottan védő anyák minden lehetséges veszélytől megpróbálják megvédeni gyermekeiket. Nem engedik, hogy a gyerekek kockázatot vállaljanak, hogy felfedezzék a világot. Még ha a túlzott védelem mögött álló szándékok jók is, negatív hatással vannak a gyermek pszichológiai fejlődésére: félelemérzetet és függőséget alakíthatnak ki. A gyerekeknek nem fejlődik az önbizalmuk, nem tudnak kockázatot vállalni, gyengék a megküzdésben. Túlzottan aggódóak és félénkek. Az ilyen típusú anyák célja, hogy megvédjék, elszigeteljék gyereküket a “veszélyes” világtól. Bár a legtöbb gyerek ösztönösen tojik a túlzott védelem korlátaira (felmászik, ha nem látják, “nem hallja” a figyelmeztetéseket) kontextustól függően ez túl nagy kihívás lehet. A túlvédő nevelés “sikere”, hogy a felnőttkorba lépve a világ kockázatos, megküzdést kívánó helyzetei meglepetésként és lelkileg felkészületlenül érik a gyereket, aki azokban – sokszor kiváló képességei dacára is – rosszul teljesít.

ANYA CSAK EGY VAN. De nem mindegy, hogy milyen.

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.
=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.
R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a „szerződést”, ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

Mi történik a gyermekpszichológus rendelőjében? Miért célszerű szakemberhez fordulni?

Bár egy gyermeket a szülei ismernek legjobban, előfordulhatnak olyan esetek, amikor számukra sem világos mi okozza a problémát. Lehet, hogy nincs ötletük rá hogyan kezeljék a nehézségeket, vagy esetleg a próbált módszerek a szülő odaadó segítő szándéka ellenére sem váltak be. Minden olyan esetben, amikor egy szülő elbizonytalanodik, vagy aggódik gyermeke egészséges testi-lelki fejlődése miatt, érdemes pszichológus véleményét is kikérni. Ugyanez igaz olyan krízishelyzetekben is, amelyek a gyerekek számára magából a helyzetből fakadóan megterhelők. ilyen lehet például egy jelentős környezeti változás, a válás, betegség a családban, vagy egy haláleset a szűkebb környezetben.

Tovább olvasom…

 

Ha ezeket észlelik a szülők, érdemes gyermekpszichológushoz fordulni

A gyermekek folyamatosan változnak, az újonnan tanultak és tapasztaltak fényében fejlődnek, formálódik személyiségük. Ha ez a természetes fejlődési folyamat elakadhat, érdemes gyermekpszichológus segítségét kérni. Így biztosítható, hogy a megfelelő módszerek (szülőkonzultáció, terápia, fejlesztés stb.) alkalmazásával a gyermek fejlődése biztosított legyen.

Gyermekkorban ez az elakadás számos formában mutathatja meg magát. Az alábbiakban (a teljesség igénye nélkül) néhány olyan gyakori jelenség, amelyek jelentkezése esetén érdemes szakember segítségét kérni

Tovább olvasom…

 

Mit csinál a gyermekpszichiáter, és mikor van rá szükség?

Bizonyos esetekben a gyermek/fiatal problémáinak hatékony és tartós megoldásához elengedhetetlen gyermekpszichiáter bevonása is. A gyermekpszichiátria sokban különbözik a felnőtt pszichiátriától. Igaz, hogy mindkét tudományág a lélekkel foglalkozik, és sok kórkép megtalálható mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél, viszont ugyanazok a kórképek gyakran  máshogy néznek ki, más tüneteket mutatnak a két korcsoportnál.  A gyermekpszichiáter végzi a gyermek szakorvosi vizsgálatát, a pszichés tünetek hátterében esetlegesen meghúzódó szervi vagy genetikai problémák azonosítását. Pszichés vagy pszichiátriai megbetegedések diagnózisának felállítására a hatályos jogszabályok alapján kizárólag a gyermekpszichiáter jogosult. Ő munkája során szorosan együttműködik a gyermekpszichológussal és az általa végzett vizsgálatok eredményeit felhasználja, szakorvosi vizsgálatokkal egészíti ki.

Tovább olvasom…

 

Szorongó gyerekek

A gyerekek viselkedése nagyon változatos lehet, jelentős egyéni különbségek tapasztalhatóak. Van olyan, aki bátornak, határozottnak és cserfesnek tűnik, aki szívesen ismerkedik új helyzetekkel és emberekkel. Mások kezdetben inkább megfigyelői szerepbe helyezkednek új emberek társaságában, halkabb szavú, kevésbé kezdeményező, biztonságra törekvő magatartást mutatnak. Mindez teljesen természetes, hisz hozzánk hasonlóan gyermekeink is más-más temperametummal jellemezhetőek.

Tovább olvasom…

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom…

 

Felértékelődik a napirend és a szabályok fontossága

Sok családban egyszerre kell megoldani az otthoni munkavégzést, a digitális oktatást, vagy éppen az óvodás és kisebb gyermekek foglalkoztatását. Az állandó otthonlét szükségszerűen változásokat hoz az eddig megszokott napirend tekintetében. Van olyan szülő, akinek könnyebben megy az átállás az otthoni munkavégzésre és van akinek több időre van szüksége, hogy alkalmazkodjon az új helyzethez. Mindez a gyerekekre is igaz: elképzelhető, hogy most a megszokottnál több segítséget igényelnek a szüleiktől.

Tovább olvasom…

 

Mi fán terem a neuropszichológus?

Mivel foglalkozik a neuropszichológus? Orvos ő, esetleg sebész? Mi a különbség a neuropszichológus és a neurológus között? Miben különbözik egy pszichológustól vagy egy klinikai szakpszichológustól? Foglalkozhatott-e a nagypapával a legutóbbi kórházi látogatásán, esetleg a szomszéddal az autóbalesete után? Minderre választ ad az alábbi cikk.

Tovább olvasom…

 

Kapcsolataink alapja a kötődés

A kötődés azon tudományos elméleti alapjait, ahogyan ma gondolkodunk róla Bowlby rakta le. Szokás őt ezért a kötődés „elméleti atyjaként” is nevezni. Elméletének megalkotásában felhasználta az etológia és a kognitív tudományok által nyújtott ismeretek rendszerét, továbbá saját vizsgálati tapasztalatait, melyet a WHO felkérésére végzett a II. világháborút követően a családjuktól elválasztott és intézetben nevelt gyerekekkel kapcsolatban.

Tovább olvasom…

 

A szülő-csecsemő/kisgyermek konzultációról

A gyermekek fejlődése szempontjából az első néhány év kiemelkedő fontosságú – ezzel valószínűleg majdnem mindenki egyetért. Mégis, amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy mivel foglalkozom, meglepődik a válaszon. Lehet egy csecsemővel, 1, 2, 3, 4 éves kisgyermekkel pszichológushoz menni? Mit tud egy pszichológus ilyen pici gyermekekkel kezdeni? Mi történik a szülő-csecsemő, vagy szülő-kisgyermek konzultáción?

Tovább olvasom…