Az utóbbi időkben a közbeszédben is elterjedt az ADHD fogalma és számos cikk, interjú és a közösségi médiában elérhető videó foglalkozik a témával. Így többekhez eljutnak alapinformációk, azonban amikor felmerül az ADHD, akkor egy komplex, veleszületett neuropszichiátriai zavarról beszélünk, melynek minél korábbi felismerése és kezelése kulcsfontosságú a gyermekek és családjuk egészséges fejlődésének érdekében. De honnan lehet tudni, hogy a gyermek ellenállása, magatartási problémái vagy iskolai teljesítményének romlása a hiperaktivitásnak, figyelemzavarnak és impulzivitásnak tudható be vagy valamilyen viselkedési problémával küzd? Ehhez próbálunk támpontokat nyújtani az alábbi írásban.

ADHD jelentése

Az ADHD jelentése és kialakulása

Az ADHD az Attention Deficit Hyperactivity Disorder angol figyelemhiányos/hiperaktivitás zavarának rövidítése. Kialakulásában nagy szerepet játszik a genetikai meghatározottság és az eltérő idegrendszeri fejlődés valamint a környezeti tényezők is hatással lehetnek rá. Ezért a genetikai öröklődés miatt nagy valószínűséggel az ADHD-s gyerekek családjában van más is, aki hasonló nehézségekkel küzd (egyik szülő, nagyszülő, testvér vagy akár unokatestvér pl). Az ADHD-s gyerekek agyában eltérő lehet a dopamin és a noradrenalin egyensúlya, így az ő agyuk egy kicsit másképpen működik. Ennek következménye lehet pl az impulzivitás is. Kialakulására hatással lehetnek egyes betegségek, magzati korban tapasztalt behatások és a bántalmazás is.

ADHD tünetei

Az ADHD tünetei

A figyelemhiány, hiperaktivitás és impulzivitás olyan állandó mintázata, ami akadályozza a működést vagy a fejlődést. Fontos, hogy a tünetek az élet több területén is nehézséget okoznak (pl. otthon és iskola) és legalább 6 hónapja fennállnak.

Figyelemhiányra utalhat, ha a gyermek nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat vét pl az iskolai feladataiban. Nehezen lehet fenntartani a figyelmét, vagy olyankor sem figyel, amikor egyenesen hozzá beszélnek. Gyakran félbehagy dolgokat vagy elterelik más ingerek a figyelmét a feladatról. Feledékeny lehet és gyakran elveszíti a dolgait.

Hiperaktivitás megjelenhet abban, hogy a gyermek folyton izeg-mozog, keze-lába fel-alá jár. Olyankor is nehéz egy helyben maradnia, amikor az elvárt lenne (pl tanórán). Folyton szaladgál vagy mindenre felmászik. Előfordulhat, hogy túl sokat beszél, vagy képtelen csöndben játszani szabadidős tevékenységek közben.

Impulzivitást jelez, ha kimondja a választ még mielőtt a kérdés befejeződött volna, nehezére esik várakoznia vagy félbeszakít másokat és tolakodóan viselkedik (pl. félbeszakít beszélgetéseket vagy tevékenységeket vagy használja mások dolgait, játékait kérdés nélkül).

Az ADHD diagnózisához a fent felsoroltak közül mindegyik területen meghatározott mértékű eltérés szükséges.

Mi különbözteti meg az ADHD-t a magatartási zavaroktól?

Fontos megjegyezni, hogy amennyiben gyermeke viselkedésében eddig nem tapasztalt változásokra lesz figyelmes Ön vagy a környezete, akkor érdemes utána menni, hogy mi okozhatja ezeket a változásokat. Ahogyan fent említettük az ADHD egy veleszületett zavar, így gyakran a szülők már csecsemőkortól kezdve észlelik a tüneteket (a nehéz megnyugtathatóság, kevés alvás, fejlődési eltérések gyakran megjelennek ADHD-s gyerekek fejlődéstörténetében). Az ADHD-s gyerekek nehézségei elsősorban a figyelemhiányhoz, a hiperaktivitáshoz és az impulzivitáshoz kapcsolódnak. Vagyis nem azért nem várja ki a sorát, mert nem szeretné vagy mert nem érdeklik a következmények, hanem mert nem tudja kivárni. Ezzel szemben a magatratászavaros gyerekek sokszor a szabályok áthágásával és ellenállással jelzik, hogy valamilyen problémájuk van. Fontos különbség, hogy a hiperaktív gyerekek minden környezetben hiperaktívak lesznek (bár a nyugodt, ingerszegény környezet csökkenti ennek megjelenését), míg a magatartási nehézséggel küzdő gyerekek gyakran egy színtéren mutatnak tüneteket (pl. csak otthon vagy csak az iskolában).

Mit tegyek ha ADHD merül fel gyermekemnél?

Amennyiben felmerül az ADHD fennállása gyermekénél fontos a mielőbbi szakszerű kivizsgálás. Az ADHD diagnosztiájában több szakember (klinikai szakpszichológus, gyógypedagógus és pszichiáter) vesz részt. Emiatt fontos olyan ellátóhelyet keresni, ahol komplex kivizsgálásra van lehetőség (pl. területileg illetékes gyermekpszichiátria).

Mit tegyek, ha gyermekem magatartási problémákkal küzd?

Miután észlelte, hogy gyermekének viselkedése megváltozott, érdemes belegondolni az alábbi tényezőkbe: történt-e vagy a küszöbön áll-e bármilyen változás az életében (óvoda- vagy iskolaváltás, költözés, haláleset, válás a családban). Éri-e bármilyen kellemetlenség a mindennapok során? Pl. milyen az osztályközösség, milyen a kapcsolata a tanárokkal, testvéreivel, szereti-e az edzést, különórákat? Fontos lehet gyermekével is beszélgetni arról, hogy észrevette, hogy mostanában másképpen viselkedik és mi lehet ennek az oka. A leggyakrabban olyankor jelentkeznek ilyen típusú nehézségek, amikor a gyermek valamilyen lelki nehézséggel küzd. A gyerekeknél a hangulati problémák (pl a depresszió) gyakrabban jelenik meg magatartásprobléma formájában, mint szomorúságban vagy lehangoltságban.

Amennyiben úgy érzi, hogy segítségre van szüksége gyermeke magatartási problémáinak kezelésében, akkor szakemberhez is fordulhat a tünetek jobb megértése és megoldása érdekében.

A jelentkezés menete:

=

1

Töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat, amit az alábbi gombra kattintva érhet el. Az űrlap kitöltése nem jár semmilyen kötelezettséggel.

=

2

Az űrlap elküldése után egy rövid kérdőívet küldünk e-mailben. Annak visszaküldése után hamarosan jelentkezünk telefonon és egyeztetünk Önnel megfelelő időpontot a kollégánkkal való személyes vagy online találkozásra.

R

3

Az első találkozás során a problémáról és a módszerről besélgetsünk, célunk, hogy a 2-3. alkalom végére megkössük azt a „szerződést”, ami mentén a közös munka során a változásokért dolgozunk és amelyben az idői keretekben is magállapodunk.

Bővebb információk >>

További olvasnivalók:

ADHD: szülői nevelési hiba, vagy fejlődési rendellenesség?

Bár a figyelemhiányos/hiperaktivitás zavarról, az ADHD ismerete és a vele kapcsolatos tudás hazánkban széles körben hatalmas változáson ment keresztül, mégis még mindig számos stigma kíséri a tünettel együtt élő gyermekeket és családokat. A köztudatba bekerült új – hiányos – ismeretanyag még mindig sok tévhit, félreértelmezés alapja.

Tovább olvasom…

 

Együttélés egy felnőtt ADHD-s partnerrel

Hogyan nehezítheti meg a mindennapokat a kezeletlen ADHD felnőttkorban?

Sokáig az ADHD-t egy olyan gyermekkori kórképnek gondolták, amely serdülőkorra véget ér, holott ez egy egész életen át tartó állapot. Az elmúlt évtizedekben egyértelművé vált, hogy a gyermekkori ADHD tünetek serdülőkorra 40-80%-ban, míg felnőttkorra 50%-ban tünetfolytonosak, ezért mondhatjuk, hogy ez egy egész életen át tartó állapot. 

Tovább olvasom…

 

ADHD – Figyelemhiányos / hiperaktivitás zavar

Mi az az ADHD, milyen ezzel élni?

Az ADHD 3 fő tünete: figyelemzavar, impulzivitás valamint hiperaktivitás, amik együtt és külön-külön is létezhetnek.

Tovább olvasom…

 

Az ADHD-ról gyakorló neurofeedback tréneri szempontból

A neurofeedback a biofeedback eljárások egy fajtája. Ez utóbbi a kevésbé vagy egyáltalán nem tudatosuló fiziológiai funkciók műszeres mérése, valamint a kapott eredmények visszajelzése azzal a céllal, hogy az egyén megtanulja kontrollálni a testi működéseit. A neurofeedback a központi idegrendszer, azon belül is elsősorban az agykéreg működését méri, és arról ad visszajelzést a résztvevőnek.

Tovább olvasom…